PI 'De Berg' ARNHEM voorstelling op de vloer (zie toelichting)

 

 

Toelichting bij het kunstwerk op de vloer van de PI De Berg te Arnhem.

Het basispatroon wordt gevormd door bewegingen van deeltjes in een zg. Wilsonkamer. In deze ruimte laten (versnelde) deeltjes sporen achter in een gasnevel. De sporen volgen het kunstmatige magnetisch veld rond de kamer. Ze suggereren een ruimtelijke dynamiek, een verwijzing naar bewegingen in het heelal of naar rimpelingen in een wateroppervlakte.

De grote grijze vorm. Dit is een bewerking van een radarfoto van een vliegtuig op de bodem van de zee. Maar het is ook een soort schaduw. Over het vliegtuig heen zijn de spiraallijnen aangebracht zodat je je kunt voorstellen dat er in dit vlak -diep onder de zeespiegel- iets ligt.

De vleermuizen: zij hebben een vorm die zich mooi voegt binnen de cirkel van deze vloer. Snel en ongrijpbaar en zij zweven boven de spiralen.

In het midden, binnen het vijfhoekige middengedeelte dat verwijst naar de oorspronkelijke functie van de plek, staan betonnen zitelementen. Deze kruis en cirkelvormen komen weer voort uit het basispatroon.

De glazen plaat in dit gedeelte van de vloer laat wat zien van de oude waterput.

De tekst rondom het vlak: engels, vanuit het oud-Iers en uit de 9de eeuw. Deze tekst verwijst naar universele emoties zoals verlangen, hoop en berusting. En naar het verglijden van de tijd en seizoenen. Sommige woorden komen hier en daar in het grote vlak terug. Op de lift is het gedicht in het Nederlands te lezen.

Het gaat in dit werk dus over ogenschijnlijk losse fragmenten: teksten en afbeeldingen. Maar die door een combinatie van een aantal gegevens elkaar versterken en proberen een verhaal te vertellen.

Over de techniek: Het kunstwerk is eerst ontworpen en op de computer gemonteerd over de werktekening van de architekt.

De vloer bestaat uit gegoten kunsthars. Het ontwerp is bij een drukkerij digitaal omgezet om op ware grootte te kunen snijplotten. Al deze opengesneden mallen zijn op de vloer geplakt en met de diverse coatingkleuren ingerold. Na het aandrogen werden de papieren mallen verwijderd zodat het kunstwerk zichtbaar werd. Om de vloer te beschermen is deze voorzien van slijtvaste seallagen.

Anne Semler

naar boven