Toelichting
bij het kunstwerk op de vloer van de PI De Berg te Arnhem.
Het
basispatroon wordt gevormd door bewegingen van deeltjes in een
zg. Wilsonkamer. In deze ruimte laten (versnelde) deeltjes sporen
achter in een gasnevel. De sporen volgen het kunstmatige magnetisch
veld rond de kamer. Ze suggereren een ruimtelijke dynamiek,
een verwijzing naar bewegingen in het heelal of naar rimpelingen
in een wateroppervlakte.
De
grote grijze vorm. Dit is een bewerking van een radarfoto van
een vliegtuig op de bodem van de zee. Maar het is ook een soort
schaduw. Over het vliegtuig heen zijn de spiraallijnen aangebracht
zodat je je kunt voorstellen dat er in dit vlak -diep onder
de zeespiegel- iets ligt.
De
vleermuizen: zij hebben een vorm die zich mooi voegt binnen
de cirkel van deze vloer. Snel en ongrijpbaar en zij zweven
boven de spiralen.
In
het midden, binnen het vijfhoekige middengedeelte dat verwijst
naar de oorspronkelijke functie van de plek, staan betonnen
zitelementen. Deze kruis en cirkelvormen komen weer voort uit
het basispatroon.
De
glazen plaat in dit gedeelte van de vloer laat wat zien van
de oude waterput.
De
tekst rondom het vlak: engels, vanuit het oud-Iers en uit de
9de eeuw. Deze tekst verwijst naar universele emoties zoals
verlangen, hoop en berusting. En naar het verglijden van de
tijd en seizoenen. Sommige woorden komen hier en daar in het
grote vlak terug. Op de lift is het gedicht in het Nederlands
te lezen.
Het gaat in dit werk dus over ogenschijnlijk losse fragmenten:
teksten en afbeeldingen. Maar die door een combinatie van een
aantal gegevens elkaar versterken en proberen een verhaal te
vertellen.
Over
de techniek: Het kunstwerk is eerst ontworpen en op de computer
gemonteerd over de werktekening van de architekt.
De
vloer bestaat uit gegoten kunsthars. Het ontwerp is bij een
drukkerij digitaal omgezet om op ware grootte te kunen snijplotten.
Al deze opengesneden mallen zijn op de vloer geplakt en met
de diverse coatingkleuren ingerold. Na het aandrogen werden
de papieren mallen verwijderd zodat het kunstwerk zichtbaar
werd. Om de vloer te beschermen is deze voorzien van slijtvaste
seallagen.
Anne Semler
naar
boven